Diskuzní forumVýpis příspěvků ke článku:
Trochu jiná škola Projekt Kamenná jako součást výuky Montessori tříd na základní škole ve Vápenné. Vztyčení zvonice, vyčištění pramene a výstavba útulny. Poznávání historie v praxi. Vápenná - Na Montessori výuku mohou být rozličné názory. Jedni v něm vidí ideální alternativně vzdělávací program, kterým italská pedagožka Maria Montessori v podstatě uvedla do praxe zásady Jana Amose Komenského, pro druhé může jít o podivnou instituci pro děti z elitních rodin, kde se platí „školné“. Skutečné objektivní hodnocení nabídnou až výsledky žáků v dalším studiu a jejich uplatnění v reálném životě. Jedno však propagátorům Montessori výuky nelze upřít – zájem o tuto alternativu standardního školství na Jesenicku roste. Jesenický týdeník proto oslovil Věru Ingrovou, která je jednou z vyučujících Montessori tříd na ZŠ Vápenná, aby přiblížila jak kořeny vzniku Montessori hnutí na Jesenicku, tak i jeden z projektů, na němž žáci v uplynulých třech letech pracovali.</p> JT Kdy se zrodil projekt „Cesta s Montessori“? </p> V roce 2014 přišla skupina rodičů s myšlenkou otevřít prostor inovativnímu vzdělávání na Jesenicku a podpořit otevření třídy, kde by se vyučovalo Montessori metodou. Vedení ZŠ Vápenná a obec Vápenná tuto výzvu přijali a poskytli celému projektu nejen střechu nad hlavou, ale i výraznou a nadstandardní podporu. Nicméně spolupráce s dalšími subjekty (rodiče dětí, příznivci, sponzoři...) byla nutná a z tohoto důvodu byla založen Spolek Cestou s Montessori (dříve občanské sdružení). </p> JT Mohla byste přiblížit jak některý z projektů, jehož se děti v rámci inovativního vzdělávání účastní, vypadá? </p> Jedním z hlavních pilířů Montessori výuky v posledním trojročí (tzn. 7., 8. a 9. ročníku ZŠ) je směřování výuky ke společné cestě, která vede k cíli. Cíl musí být konkrétní, hmatatelný, nejlépe dětmi zvolený. Jde o projekt z reálného života, aby dítě ve věku 13, 14, 15 let vidělo smysl své práce. V rámci projektu je plněn obsah školního vzdělávacího programu pro tyto ročníky ve všech předmětech. Jen k tomu nedochází v uzavřeném prostoru třídy, v lavicích nad učebnicemi, ale v reálném prostoru se skutečnými problémy, které je potřeba vyřešit. Tak se projekt Kamenná stal součástí výuky dětí posledního trojročí. Byl mezi několika návrhy, které byly dětem nabídnuty a je docela možné, že k jeho volbě vedlo žáky nejen to, že se na Kamenné narodila prababička dvou z nich, ale i můj osobní vztah k tomuto kraji a velká chuť pro něj opět něco udělat. Jiskry, jak známo, přeskakují a plamínek byl asi zažehnut. </p> JT Jak probíhalo vlastní naplnění projektu?</p> Cílem projektu bylo na třech místech zaniklé osady vytvořit malé „připomínkové odpočívadlo“. V říjnu 2019 děti představily návrh tříletého projektu Vladimíru Solodujevovi, který je starostou obce Skorošice, v jejímž katastru se zaniklá osada nachází. Toho jejich nápad zaujal a přislíbil podporu obce. V červnu 2020 se podařilo nalézt a vyčistit pramen a upravit místo, kde původně stála hasičská zbrojnice. Další rok byla na místě bývalé kaple sv. Josefa vztyčena kovaná zvonice, na které se vlastní tvorbou podílely děti pod vedením kováře Marka Frančiaka. Poslední fází bylo zbudování ohniště a malé otevřené útulny k přespání tam, kde stávala původně škola. Nakonec však vyrostla na vhodnějším místě v horní části osady. Vlastní realizaci předcházel skoro celý školní rok návrhů, plánů a rokování, jak by taková útulna měla vypadat, kolik by stála a jestli se zvládne postavit. Celý projekt byl také možností setkat se zajímavými lidmi. Někteří z nich byli dětem odbornou pomocí, jiní se stali zdrojem zajímavých informací. Poslední rok projektu vedla žáky Zdeňka Morávková a se stavbou útulny zásadně pomohl stavbyvedoucí František Vrána. Tříletý projekt byl uzavřen slavnostním otevřením útulny v sobotu 18. června. </p> JTDěkuji za rozhovor. </p> (pm)
Nový příspěvek
Zpět na článek